De helft van de bedrijven mist de basis voor gegevensbestendigheid
Gepubliceerd op:
Type publicatie
Categorie
23 april 2023
Kennisartikel
Consulting
Zelfs nu gegevens essentieel worden voor bedrijven die de markt verstoren, beschikt meer dan de helft van de bedrijven niet over de basisgegevens die nodig zijn om op het juiste moment toegang te krijgen tot de juiste gegevens. Een tekort aan vaardigheden helpt ook niet: meer dan een op de zeven organisaties klaagt over een gebrek aan datageletterdheid binnen hun organisatie.
In een nieuw tijdperk past bijna de helft van de organisaties gegevens - en big data - toe voor inzichten en besluitvorming; dit uit zich in het creëren van data-ecosystemen ter waarde van miljarden euro's. In elke sector maken publieke en private organisaties gebruik van gegevens om hun klantervaring te verbeteren, nieuwe relaties met klanten te smeden en hun activiteiten te versterken.
Uit een nieuw rapport van BearingPoint blijkt echter dat veel bedrijven nog steeds moeite hebben om de veerkracht van hun gegevens te waarborgen. Uit de analyse van het bedrijf van meer dan 5.000 klantprojecten blijkt dat 20% van de organisaties het waarborgen van de beschikbaarheid van relevante gegevens de komende drie jaar als grootste uitdaging ziet, maar dat 58% niet veerkrachtig is.
De bevinding komt terug bij organisaties die ook het snel genoeg kunnen transformeren als grootste uitdaging aangaven - een brok van 25%, die het mogelijk moeilijk zullen krijgen als ze niet in staat zijn de juiste gegevens op het juiste moment te verkrijgen.
Volgens het onderzoek van BearingPoint wordt de veerkracht van gegevens ondersteund door vijf belangrijke dimensies. Deze zijn: inzicht in het data-ecosysteem; mensen in staat stellen tot verandering; datacentriciteit afstemmen op bedrijfsresultaten; technologie gebruiken om de flexibiliteit te verbeteren; en een effectieve governance opbouwen.
Jan Henderyckx, partner bij BearingPoint: "Uit ons onderzoek blijkt dat bedrijven alleen zullen overleven en gedijen als ze op vijf fronten een afgeronde, evenwichtige en progressieve aanpak hanteren. Alleen door op al deze fronten te presteren, wordt uw organisatie weerbaar tegen verandering. Alle bedrijven in alle sectoren moeten begrijpen dat gegevens de kern moeten vormen van hun bedrijfsstrategie."
Om die doelstellingen te bereiken, lijken veel bedrijven echter niet over de nodige sleutelvaardigheden te beschikken. Temidden van een algemeen gemeld tekort aan digitaal talent heeft 65% van de bedrijven te kampen met een gebrek aan datageletterdheid en 56% wordt geconfronteerd met culturele uitdagingen van werknemers die zich verzetten tegen verandering. Ondertussen gaf 49% aan niet over de relevante vaardigheden of medewerkers te beschikken - wat betekent dat hun data- en analyseteams verlamd kunnen zijn voordat ze zelfs maar proberen veerkrachtig te worden.
Deze problemen kunnen echter niet worden vermeden, aangezien het belang van gegevens voor bedrijven alleen maar zal toenemen.
Henderyckx voegde daaraan toe: "We leven in een wereld waarin het steeds belangrijker wordt om je aan te kunnen passen aan de veranderende omgeving. Uw beslissingen moeten gebaseerd zijn op feiten in plaats van veronderstellingen. Bedrijven die datacentriciteit centraal stellen in hun strategie gaan waarde creëren. Vooral als ze een alomvattende aanpak toepassen op alle dimensies die van invloed zijn op de uitvoering van een datastrategie."
Direct in je inbox
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief